Libertatea de exprimare este un DREPT nu o INFRACȚIUNE!
Am decis să vă vorbesc deschis despre recenta și trista experiență avută din momentul depunerii amendamentelor la Plx 168/2025, proiect inițiat și coordonat de domnul deputat Silviu Vexler, despre cum am fost tratați noi ca reprezentanți ai societății civile și ce s-a întâmplat cu amendamentele muncite de noi cu simț de răspundere. Este un subiect care ne privește pe toți, pentru că acest proiect vizează libertățile fundamentale și valorile noastre democratice.
Asociația „Mișcarea pentru Pace” a depus la Comisiile de avizare amendamente în termen și imediat dupa respingerea lor, dupa votul acordat de Camera Deputatilor a depus sesizări la ICCJ, la Avocatul Poporului și Președinție, la Mass Media avertizând asupra pericolului de a intra în funcțiune o lege care încalcă flagrant toate legile și tratatele naționale și internaționale.
Proiectul a fost adoptat în plenul Camerei Deputaților
în sedința din data de 11.06.2025, proiect care – sub pretextul combaterii extremismului – aduce o gravă atingere libertăților civile și principiilor statului de drept. Orice opinie, orice distribuire pe internet, orice comentariu ar putea duce nu doar la închisoare, ci și la pierderea drepturilor civile: dreptul de a candida, de a alege și de a fi ales. Din păcate, am asistat la o procedură forțată, lipsită de transparență și de respect față de cetățeni. Termenele comisiilor de avizare au fost schimbate peste noapte, ședințele comisiilor de avizare au fost fie devansate, fie anulate sau ignorate, iar proiectul a fost introdus la Camera Deputaților pentru vot final fără o dezbatere reală.
Proiectul propune sancționarea penală a unor fapte vagi precum „cultul unor persoane”, „minimalizarea” sau „promovarea” unor idei sau opinii – fără a fi clar ce înseamnă aceste acțiuni sau cum se stabilesc limitele legale ale exprimării. Mai mult, pedepsele propuse – de până la 10 ani de închisoare – sunt complet disproporționate, depășind sancțiunile pentru infracțiuni grave precum violul, traficul de ființe vii sau omorul din culpă. În realitate, acest proiect care se află la un pas de a deveni lege, este formulat cu dedicație. Ne dăm seama de această destinație datorită faptului că, pe tot parcursul legii, apare obsesiv „interzicerea unor drepturi” formulă care nu se referă la altceva decât la interzicerea drepturilor politice, mai precis, dreptul de a alege și de a fi ales, pentru cei considerați „indezirabili”.
Pe scurt: este o lege a obedienței și a reeducării naționale.
Prevede pedepse de până la 10 ani de închisoare pentru exprimarea unor opinii considerate incorecte politic. Este o lege draconică, care își propune să interzică cărți și să elimine din spațiul public peste o sută de personalități istorice, începând cu Nicolae Iorga, Octavian Goga, Mihai Eminescu și Nicolae Paulescu. Cenzura revine în România. Această abordare deschide calea abuzurilor judiciare, a autocenzurării și a represiunilor simbolice.
Concret, ce pedepse prevede acest proiect de lege? Fiți un pic atenți!
👉 Cultul persoanelor considerate vinovate se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau amendă, plus interzicerea unor drepturi.
👉 Negarea, contestarea sau minimalizarea Holocaustului se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea unor drepturi.
👉 Comentariile pe internet se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani și interzicerea unor drepturi.
👉 Distribuirea de materiale incitatoare la ură se pedepsește cu închisoare de la 1 an la 5 ani și interzicerea unor drepturi.
👉 Inițierea sau constituirea unei organizații considerate extremiste se pedepsește cu închisoare de la 3 la 10 ani și interzicerea unor drepturi.
👉 Se interzice acordarea sau menținerea numelor persoanelor vinovate unor organizații sau locuri publice.
👉 La distribuirea prin internet, pedeapsa se majorează cu jumătate.
Veți putea urmări și imaginile din ședința Comisiei juridice, ca să înțelegeți cum s-a derulat acest proces. Vă invit să ascultați cu atenție și să rămâneți alături de noi pentru a face cunoscut și mesajul nostru!
Stimate domnule deputat Silviu Vexler,
În calitate de cetățeni ai României și organizație preocupată de respectarea principiilor statului de drept, vă adresăm public câteva întrebări firești, generate de modul în care ați ales să promovați proiectul PL-x 168/2025:
- Ce motiv ați avut ca să modificați fără a anunța public, programul dezbaterilor anunțate de fiecare comisie desemnată să avizeze favorabil sau nu proiectul dvs de lege nr 168?
- Ce motiv v-a determinat să vă grăbiți să introduceți proiectul 168 în plen fără informarea mass mediei și a societății civile ignorând ultimul aviz ce urma să fie dat de Comisia de artă …
- Care este motivul respingerii de către dvs a implicării societății civile la dezbateri și dialog?
- Ce calitate legitimă sau ce justificare aveți pentru faptul că fiind prezent la Comisia juridică țși propus comisiei să aprobe favorabil proiectul dvs de lege și să respingă toate amendamentele primite din partea societiății civile și a partidelor parlamentare?
- In discursul dvs ați declarat că toate instituțiile si comisiile competente au emis aviz favorabil plx-ului 168/2025. Ne puteți spune cum ați reușit? Ați mers la fiecare în parte ca să solicitați să emită aviz favorabil așa cum ați făcut la Comisia juridică?
- Există în statutul FCER, al Camerei Deputaților sau in fisa postului o reglementare în baza căreia puteți merge la comisii să le impuneți ce fel de decizie să adopte?
- Ne puteți spune care a fost motivul dvs sau justificarea legală conform căreia ați cerut respingerea tuturor amendamentelor societății civile?
- Demersul dvs pe lângă comisii a fost o premieră sau o practică obișnuită? Vi se pare corect și legal ca fiecare deputat sau senator, inițiator al unui proiect de lege să meargă personal pe la fiecare comisie de avizare spre a se asigura că proiectul său va fi avizat favorabil în forma propusă?
- Pe parcursul timpului ca specialist, v-ați afirmat cu multe proiecte de legi promovate de dvs. de aceea, vă solicităm ca în numele relației de prietenie existente între România și Israel, relație pe care o menționați frecvent, pentru corectitudine și egalitate de șanse să aveți în vedere emiterea unui proiect de lege care să se refere și la antiromanism.
- O impresie: Dacă ați citi expunerile de motive anexate amendamentelor veți observa și dvs singur că proiectul 168/2025 este el însuși o sursă generatoare de ură și discriminare.
În numele celor care cred în democrație, dialog și respectarea legilor, vă solicităm public să dați explicații clare și să asigurați transparența procesului legislativ ori de cîte ori va fi necesar.
Dacă acest proiect de lege, PL-x 168/2025, va ajunge la Monitorul Oficial și va începe să producă efecte, va începe o adevărată prigoană împotriva noastră, a românilor. Se vor face percheziții în locuințe, biblioteci, în casele de licitații, la expoziții, în arhive și muzee. Se vor confisca cărți, tablouri, simboluri, obiecte de patrimoniu.
Dacă acest proiect de lege va ajunge în Monitorul Oficial, vor fi interzise cărți, manuscrise, statui, denumiri de străzi, de școli, personalități ca Nicolae Iorga, Octavian Goga sau Mihai Eminescu, Paulescu iar postările pe rețelele de socializare ar putea fi pedepsite mai sever decât traficul de minori sau violul – toate în numele combaterii urii. Se vor face arestări pentru opinii și pentru simpla promovare/distribuire de materiale considerate „interzise”. Va începe o campanie de reeducare și intimidare, în numele combaterii urii. Aceasta nu este o lege a protejării demnității umane, ci o lege a fricii și a cenzurii absolute.
Trebuie să facem tot posibilul să blocăm acest proiect, ca să nu ajungă la Monitorul Oficial! deoarece acest proiect reprezintă o amenințare directă la adresa democrației noastre, a libertății de exprimare și a identității naționale, scopul inițiatorului fiind reducerea la tăcere a oricărui român care îndrăznește să-și apere drepturile, punctul de vedere, străbunii, neamul românesc și istoria sa.
De asemenea, facem apel la toți cetățenii, organizațiile civice și mass-media să se alăture demersului nostru de apărare a libertăților fundamentale și să se opună posibilității de transformare a unor opinii în infracțiuni.
Libertatea de exprimare,
este singura cale prin care o societate poate transmite idei, valorii, adevărul și chiar minciuna. Nimeni nu deține adevărul absolut și nimeni nu este îndreptățit să ia dreptul cuiva de a alege drumul pe care vrea să meargă. Dumnezeu ne-a dat dreptul de a alege, chiar dacă noi am ales și alegem greșit. Cine este omul care să ne ia acest drept?
Împreună putem opri abuzurile și putem cere transparență! Distribuiți acest mesaj! România e a noastră, a tuturor românilor!
În Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, art 11 se referă la:
Libertatea de exprimare și de informare, corespunde articolului 10 din CEDO și are următorul text:
(1) Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie și libertatea de a primi sau de a comunica informații sau idei fără amestecul autorutăților publice și fără a ține seama de frontiere.
În Constituția României, Art 33 – Accesul la cultură se precizează:
(1) Accesul la cultură este garantat, în condițiile legii.
(2) Libertatea persoanei de a-și dezvolta spiritualitatea și de a accede la valorile culturii naționale și universale NU poate fi îngrădită.
(3) Statul trebuie să asigure păstrarea identității spirituale, sprijinirea culturii naționale, stimularea artelor, protejarea și conservarea moștenirii culturale, dezvoltarea creativității contemporane, promovarea valorilor culturale și artistice ale României în lume.
https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=22378
Amendamentele și expunerea de motive sunt publice și aici și pe paginile web:
Expunere de motive plx 168.2025
Către Președentie SESIZARE plx 168.
Catre Avocatul poporului plx 168.
https://miscareapentrupace.ro/apel-international/amendamente-la-plx-168-2025-respinse-de-initiator/
https://reporterifaravoie.ro/2025/06/18/libertatea-de-exprimare-este-un-drept-nu-o-infractiune/
https://www.petitieonline.com/libertatea_de_exprimare
https://www.capital.ro/verdict-final-in-romania-s-a-dat-lege-romanii-risca-10-ani-de-inchisoare-devine-interzis-in-toata-tara.html
https://www.facebook.com/watch/?v=1034196195563369


Fii primul care comentează